Labels

Wednesday, December 18, 2013

ခ်စ္၍ ေျပာတယ္မွတ္ပါ။


ဆရာေအာင္သင္း စကားငွားေျပာပါမယ္။ ခ်စ္၍ ေျပာတယ္မွတ္ပါ။
Activity Based ျဖစ္ေနတာကို ျဖစ္ေနမွန္းမသိေအာင္ ညံ့ခ်က္ကေတာ့ ကမ္းကုန္ေတာ့ “ငါတို႔ ဒီပါခ်ဳပ္ေရာက္မွ နားရတယ္မရွိဘူး။ပင္ပန္းလိုက္တာ။
လူလည္းေသခ်င္ေစာ္နံေရာ”တဲ့ဗ်ာ။ လူၾကီးမင္းတို႕ထက္ နဖူးကေခြ်း ေျခမက်ေအာင္ လုပ္ေပးေနရတဲ့ ေအာက္က ၀န္ထမ္းေတြကို တခ်က္ေလာက္ေတာ့ ေစာင္းငဲ့ ၾကည့္လိုက္ေစလိုပါတယ္။ ေၾကာက္လို႔သာ လုပ္ေနၾကေပမယ့္ ဘယ္ေလာက္ ခံျပင္းေနၾကမယ္ဆိုတာ ၾကည့္တတ္ျမင္ တတ္ရင္ အေသအခ်ာေတြ႕ပါလိမ့္မယ္။

လူၾကီးမင္းတို႔အေနနဲ႕ အေတာ္ကိုအလုပ္လုပ္ေနတယ္ေပါ့။ အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ တအားကိုၾကဳိးစားလုပ္ေနၾကတယ္ေပါ့။ သနားစရာေကာင္းလုိက္ပါဘိ။

တကယ္ေတာ့ ကိုယ္တိုင္ကစီမံခန္႔ခြဲမႈကိုေရလည္ပတ္ေစ့ေအာင္ မသိ၊ ေခါင္းေဆာင္မႈလည္းမေပးတတ္၊ ဒီေနရာဒီရာထူးကိုအေျခခံမေကာင္းခဲ့ပဲေရာက္လာခဲ့ၾကေတာ့ စီမံခန္႕ခြဲသူ၊ ေခါင္းေဆာင္သူမဟုတ္ေတာ့ဘဲအလုပ္သမားေခါင္း ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္ေနၾကတာေလ။

Result Based Management ကိုနားလည္ခဲ့ၾကမယ္ဆိုရင္ Internal Customer ေတြျဖစ္တဲ့ ၀န္ထမ္းေတြကို ဘယ္လိုေခါင္းေဆာင္ မႈေတြေပးျပီး ရလဒ္ေကာင္းေတြ ရဖို႔ ဘယ္လိုေတြ ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုတာ ျဖစ္ရမယ္။ ခုေတာ့ အထက္ဖားေအာက္ဖိအလႈပ္သမားလုပ္ေနတာကိုအလုပ္သမားလို႔ ထင္ျမင္ေနတာကိုကလြဲေနပါတယ္။
…………………………………………………………………..

အဲဒီကိစၥေတြကေနပညာဌာနေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီးဒီကေန႔ က်ဳပ္ အေတြးတစ္ခု ၀င္လာတယ္။

စီမံခန္႔ခြဲမႈ ဘာသာရပ္အတြက္ သင္တန္းမွာစာတမ္းျပဳစုခိုင္းတဲ့အခါ “နိုင္ငံတိုးတက္ ဖြံ႕ျဖဳိးေရးအတြက္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ဘယ္ေလာက္အေရးပါ ပံု”၊ ေခါင္းေဆာင္မႈ ဘာသာရပ္အတြက္ “နိုင္ငံတိုးတက္ ဖြံ႕ျဖဳိးေရး အတြက္ေခါင္းေဆာင္မႈဘယ္ေလာက္အေရးပါပံု” ဆိုျပီးေရးခိုင္းရင္ မေကာင္းလား။

နိုင္ငံ၀န္ထမ္းေတြဟာ ေက်ာင္းသားဘ၀ ေက်ာ္လြန္လာသူေတြပါ။ စာေမးပြဲအစားသင္တန္းမွန္မႈအတြက္ စာေပ ၁၀ မွတ္၊ တစ္ရက္ပ်က္ရင္ ၁ မွတ္ေလ်ာ့။ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးမႈအတြက္ ၁၀ မွတ္ သို႔မဟုတ္ အမွတ္ ၂၀ ေပးျပီးမေဆြးေႏြးရင္ ဘယ္ေလာက္ေလွ်ာ့မယ္။

စာတမ္းေရးသားမႈအတြက္ ၂၀ မွတ္။ စည္းကမ္း(စာသင္ေဆာင္၊ တပ္ခြဲ၊ သြားလာမႈ…စသည္) စာေပအမွတ္ ၁၀ မွတ္ သို႔မဟုတ္ ၂၀ မွတ္။ ဒါဆိုတပ္ခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ သင္ၾကားေရး၊ လက္ေတြ႕ ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္မႈ၊ သူတို႔ကိုယ္၊ စိ္တ္၊ ႏွလံုးထိန္းသိမ္းမႈေတြ ေကာင္းလာမယ္။

တစ္ခ်ိန္မွာရာထူးၾကီးေတြ ေရာက္သြားတဲ့အခါ အဲဒီသင္တန္းသူ၊ သင္တန္းသားေတြကိုနိုင္ငံေတာ္အဆင့္က တိုက္ရိုက္ ရာထူးေတြေပးရင္ ၀န္ထမ္းတကၠသိုလ္ေတြမွာ သင္တန္းတက္ခဲ့စဥ္ကမွတ္တမ္း၊ ရလဒ္ကို ၾကည့္မွာရယ္၊ တကၠသိုလ္ရဲ႕ “စိတ္ဓါတ္၊ စည္းကမ္း၊ စြမ္းရည္” ေလ့က်င့္ေရး ရည္မွန္းခ်က္ Achievement ျဖစ္မွာရယ္ အတြက္ ဘာေျပာစရာလိုဦးမွာလဲ။ ၾကက္တူေရြးစာအံနည္းနဲ႔ ဆုရတာထက္ အမ်ားၾကီးသာပါလိမ့္မယ္။ ဘက္ေပါင္းစံုက ရႈျမင္ အမွတ္ေပးရာ လည္းေရာက္ပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီလိုသင္ၾကားေလ့က်င့္မႈ စနစ္သစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖၚ သလိုပညာဌာနတစ္ခုခ်င္းစီရဲ႕ လက္ရွိသင္ၾကားေနတဲ့ ဘာသာရပ္မ်ားနဲ႔ သင္ၾကားေနတဲ့စာေတြကိုလည္း ျပန္လည္ သံုးသပ္သင့္တယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ေခတ္စနစ္နဲ႔ ကိုက္ညီမႈရွိမရွိ၊ သင္တန္းအမ်ဳိးအစားႏွင့္ လိုက္ဖက္မႈ ရွိမရွိ၊ သင္ၾကားမႈ နည္းစနစ္ႏွင့္ အံ၀င္ဂြင္က် ျဖစ္မျဖစ္ေတြကိုလည္းေမ့ထားလို႔မရနိုင္ပါဘူး။
က်ေနာ္ေတြ႕သေလာက္ ျမင္သေလာက္ေလးေျပာၾကည့္မယ္ေနာ္။ ေသခ်ာသုေတသနမျပဳရေသးတဲ့အတြက္ ျပည္စံုမႈ ရွိမယ္လို႔ေတာ့မထင္မိပါဘူး။ ဌာနအစြဲၾကီးသူေတြကေတာ့ လက္ခံနိုင္ဘို႔ အေတာ္ခက္ပါလိမ့္မယ္။ Bird Eye View နဲ႔ ၾကည့္မိရင္ေတာ့ က်ေနာ္ ဘာ့ေၾကာင့္ ဒီလိုျမင္တယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္လာပါလိမ့္မယ္။

ဥပေဒဌာနကေကာ “၀န္ထမ္းမ်ားအတြက္ အသံုးခ်ဥပေဒမ်ား” ကိုသင္ၾကားေနပါျပီလား။ ဘယ္ဥပေဒေတြကို ၀န္ထမ္းမ်ားအတြက္ Focus လုပ္ သင္ေပးေနပါသလဲ။ ခု ၾကားသိေနရတာက ၀န္ထမ္းဥပေဒကို ဥပေဒဌာနက သင္မယ္တဲ့။ ေကာင္းပါတယ္။ ၀န္ထမ္းဥပေဒ ဆိုတာေလး ကိုပဲ ျမင္ေနတယ္ ထင္ပါရဲ႕။ နည္းဥပေဒ အပိုင္းကိုေရာ သတိျပဳမိပါသလား။ ၀န္ထမ္းဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္က အတည္မျပဳ ခင္ကတည္းက စီမံက သင္ေနတဲ့ဘာသာပါ။ ၀န္ထမ္းေတြအတြက္ အေသးစိတ္ အမႈတြဲေတြ နဲ႕ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးရမယ့္ ဘာသာပါ။ ခုမွ ဖုတ္ပူ မီးတိုက္ ေလ့လာျပီး သင္မယ့္အစား စီမံကပဲ ဆက္ပို႔ခ်တာ ေကာင္းမယ္ ထင္ပါရဲ႕။

လူမႈေရးဌာနကေကာတစ္ခါလာလည္းသားသမီးနဲ႔မိဘပို႔ခ်မႈေတြကေနခြဲထြက္ျပီး“ရံုးတြင္းဆက္ဆံေရး၊ ရံုးတြင္းအခ်စ္ျပႆနာ၊ ဌာနအခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံေရး” ဆိုတာေတြကိုပို႔ခ်ေပးနိုင္ပါျပီလား။ PR ဆိုတဲ့ Public Relation ကိုေရာဘယ္ပံုနဲ႔ သင္ၾကားေနသလဲ။

PRကိုအရင္လူေတြ ေရးထားတာေလာက္နဲ႔ ျပီးျပည့္စံုေနပါသလား။ “ျပည္သူ႔ ဆက္ဆံေရး” ဆိုတဲ့ လက္ရွိသင္ေနေသာဘာသာရပ္သည္ တကယ့္ PRကိုလႊမ္းျခဳံမိပါသလား။

စီးပြားေရးပညာဌာနကေကာ Planning ပဲလား။ နိုင္ငံေတာ္ စီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္ျပီးနိုင္ငံေတာ္ မူ၀ါဒက ဘယ္ကို ဦးတည္ ေဇာင္းေပးေနလဲ။ ပညာရွင္ တစ္ေယာက္ရဲ႕ အျမင္အရ ဘယ္လိုျမင္လဲ။ လက္ရွိ မူ၀ါဒအရ SMEကိုဘာသာရပ္တစ္ခုအေနနဲ႔ ထည့္သြင္းသင္ၾကားေနပါျပီလား။

နိုင္ငံေရးသိပၸံ ဌာနကေတာ့ အရင္လိုပဲသမိုင္းေတြ ရာဇ၀င္ေတြ သင္ေနပါသလား။ နိုင္ငံေရးသိပၸံဆိုတာဘာလဲ။ သမိုင္းေတြ၊ ရာဇ၀င္ေတြက နိုင္ငံေရးသိပၸံပါလို႔ အရင္လိုဖင္ပိတ္ ျငင္းမေနပဲရိုးရိုးစင္းစင္းေလးေတြးၾကည့္ ရေအာင္။ သမိုင္းေတြ၊ ရာဇ၀င္ေတြကို ပညာေရး၀န္ၾကီး ဌာန တကၠသိုလ္ေတြက သမိုင္းဌာန သင္ေနပါတယ္။ သင္လိုက္ပါျပီ။

နိုင္ငံ့၀န္ထမ္းေတြ တကၠသိုလ္မွာသင္ခဲ့ရပါျပီ။ ၀န္ထမ္းတကၠသိုလ္က နိုင္ငံေတြရဲ႕ အေရးအရာေတြ၊ မူ၀ါဒေတြ၊ ျဖစ္စဥ္ေတြကိုသိပၸံနည္းက်က် ခ်ဥ္းကပ္ေလ့လာသင္ၾကားရမွာပါ။

က်ေနာ္ တကၠသိုလ္တြင္းက အရာထမ္း ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမေတြကို အဂၤလိပ္စာသင္တန္းေပးခဲ့ရစဥ္ကသင္တန္းခန္းမွာ out of box thinking အေၾကာင္းေဆြးေနြးရင္းစကားစပ္မိရာမွာနိုင္ငံေရးသိပၸံပညာဌာနကတပည့္တစ္ေယာက္က Political Thought နဲ႔ ပတ္သက္ျပီးအရစၥတိုတယ္၊ ပေလတို႔ကိုပဲကိုးကားတယ္လို႔ေျပာခဲ့တယ္။ ဒါဆိုဟန္တင္တန္ သိသလား။ ဖူကူယားမားတို႔ တြဳိင္ဘီတို႔ကိုေရာသိသလားလုိ႔ေမးလိုက္ေတာ့၊ အဲဒါ ဘယ္သူေတြလဲတဲ့။အေဟာင္းထဲကမထြက္နိုင္ေသးတာပါပဲ။

အမွန္ေတာ့ Third Wave ကို ဆရာေက်ာ္၀င္း မိတ္ဆက္ေပးလို႔ ရင္းႏွီးခဲ့တာပါ။ သေဘာက်မိျပီးမူရင္းစာအုပ္ ရွာဖတ္မိတာပါ။ ဆရာက ဘာသာျပန္ေတာ္ပါေပတယ္။ မူရင္းစာေရးဆရာရဲ႕ အာေဘာ္ကိုအျပည့္ အ၀ ေဖၚျပေပးနိုင္ပါတယ္။ ဘာသာျပန္ဆိုရင္ ဆရာျမသန္းတင့္ပဲစြဲခဲ့တာပါ။ ထက္ေအာင္ဆိုတဲ့ ကေလာင္နဲ့ ေရးတာကိုေတာင္ အလြတ္မေပးခဲ့ပါဘူး။

နိုင္ငံေရးသိပၸံသင္ၾကားေနသူေတြအေနနဲ႔ ဖူကူယားမား၊ဟန္တင္တန္၊ တြဳိင္ဘီတို႔ေလာက္ေတာ့ ရင္းႏွီးေနသင့္ပါတယ္။ က်ေနာ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ၊ ေခါင္းေဆာင္မႈ နယ္ပယ္ကလူေတာင္ ေလ့လာတယ္ဆိုရင္ နိုင္ငံေရးသိပၸံနယ္ပယ္ကလူကပိုေတာင္ ေလ့လာသင့္ပါတယ္။

သုေတသနဌာနက က်ေနာ္ ေရာက္စအထိ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဦး၀င္းေမာင္ကို က်ေနာ္ တင္ျပရာကေန တာ၀န္ေပးလို႔ Founder အေနနဲ႔ ပညာေရးသုေတသနက ဆရာၾကီး ဆရာမၾကီးမ်ားနဲ႔ ပူးေပါင္း အေကာင္အထည္ေဖၚေပးခဲ့တာပါ။ လူသားအရင္းအျမစ္ ဌာနဆိုတာလည္း က်ေနာ့္လက္ေအာက္မွာ စာေရး ၈ ေယာက္နဲ႕ စတင္ဖြဲ႕စည္းျပီး လုပ္ငန္းေတြ အေကာင္အထည္ေဖၚေပးခဲ့ျပီး ေျပာင္းလဲလာတဲ့ အေျခအေန အရပ္ရပ္နဲ႔အညီ Project ေရးတင္ေပးခဲ့ရာကေန ေပၚ ေပါက္လာခဲ့တာပါ။

သုေတသနဌာနက သုေတသန စာတမ္းေတြ ဖတ္ေနတယ္ဆိုလို႔ ခ်ီးက်ဴးမိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နႈိင္းယွဥ္ျပတာေလာက္ ဂရပ္ေတြ ေရးဆြဲျပတာေလာက္က သုေတသန မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ဒါဟာ သတင္းအခ်က္အလက္ အဆင့္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ အမ်ားၾကီး လိုပါေသးတယ္။ အိမ္ျဖည့္ သေဘာမ်ဳိးမဟုတ္ပဲ တကယ္သုေတသန လုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ အမ်ားၾကီးလုပ္ၾကရပါဦးမယ္။ ဒီဌာနက ၀န္ထမ္းေတြဟာ ပညာဌာနက ၀န္ထမ္းေတြထက္ကို ပိုသိေနရပါမယ္။ ပညာရွင္ ပိုျဖစ္ေနရပါမယ္။ ဆရာၾကီး ဦးညြန္႔သန္းကေတာ့ သေဘာေပါက္မယ္ ထင္ပါတယ္။ လူမွန္ ေနရာမွန္ ဟုတ္မဟုတ္လည္း ျပန္သံုးသပ္ရမယ္ ထင္ပါတယ္။

စီမံခန္႔ခြဲမႈ ပညာဌာနကေတာ့ ဆရာမၾကီးေဒါက္တာနနမ္႔ခင္သင္းစု ဌာနမွဴးဆိုေတာ့ အားတက္စရာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ လက္ရွိကထိကေတြထဲမွာ စီၤမံခန္႔ခြဲမႈနယ္ပယ္ကိုေလ့လာခဲ့ဘူးတာသူငယ္ခ်င္းမံႈၾကီးပဲရွိေနတယ္။ သူလည္း ထဲထဲ၀င္၀င္ေတာ့ မဟုတ္ေပမယ့္ က်န္တဲ့သူေတြနဲ႔ စာရင္ေတာ္ေသးတာေပါ့။တစ္ေယာက္ကေတာ့ ဒုခ်ဳပ္(လကရ)ရဲ႕ သမီးေတာ္၊ က်န္တစ္ေယာက္ကေတာ့….. ဆိုမွေတာ့…။

ခုဆင္းသြာတဲ့ အလယ္အလတ္မွာေခါင္းေဆာင္မႈဘာသာရပ္ သင္ခဲ့ျပီး ျပႆနာျဖစ္ေတာ့ တျခားသူေတြကို ငါးစိမ္းသည္ ေလသံနဲ႔ ေျပာဆိုဆူပူေလ့ရွိသူဒုခ်ဳပ္(လကရ) ေရငံုႏႈတ္ပိတ္ေနခဲ့တာအံၾသစရာေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဦးညီညီစံ ျဖစ္ေၾကာင္း ကုန္စဥ္ မသိရွာေတာ့ မဆိုင္တဲ့ ဆရာတစ္ေယာက္ကိုသြားေျပာမိသြားတယ္။ အဲဒီေနရာမွာသမီးေတာ္မဟုတ္ခဲ့ရင္ ၀ါးကူလို႔ ထိုးႏွစ္မယ့္ ဒုခ်ဳပ္ ကေရငံုႏႈတ္ပိတ္ေနသြားတာဟာသတိျပဳရမယ့္အခ်က္ပါ။

အျမီးအေမာက္ မတည့္လိုက္ပံုကလက္ေထာက္ကထိကက်ေနာ္ေရး ခဲတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈ ဘာသာရပ္ကို ကထိကရာထူးယူထားတဲ့ သူက သင္ေနရတာပါပဲ။

စီမံခန္႔ခြဲမႈ ပညာဌာနက ရံုးလုပ္ငန္းကို နိုင္ငံတကာ ရံုးလုပ္္ငန္းေတြနဲ႔ ယွဥ္တြဲမသင္နိုင္ေသးပါဘူး။ ၀န္ထမ္းစည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမွာလည္းပါတဲ့ အတိုင္းပဲေျပာနိုင္ပါေသးတယ္။ ဥပမာခြင့္မွာဂ်ပန္၊ ဂ်ာမဏီက ဘယ္လိုေပးသလဲ။ ျပင္သစ္ကေကာ။ ဒါဟာခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကြဲျပားတဲ့ နိုင္ငံေတြပါ။ ျပစ္မႈ ျပစ္ဒဏ္မွာေကာဘယ္နိုင္ငံေတြကဘယ္လိုေဆာင္ရြက္ေနလဲ။

စာေရး၀န္ထမ္း သင္တန္းမွာ ၀န္ထမ္းဥပေဒအတိုင္း ေျပာသြားနိုင္ေပ မယ့္ ျမင့္လာတဲ့ သင္တန္းေတြမွာေတာ့ စီမံခန္႔ခြဲသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ဒီ့ထက္က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေတြးတတ္၊ ျမင္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ သင္ၾကားေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ဘ႑ာေရးစည္းမ်ဥ္းကိုကေန႔ထိ Case Study နဲ႔ မသင္နိုင္ေသးပါဘူး။

စာေရးကေနအရာထမ္းအထိဒီစာေတြပဲ ျပန္ေတြ႕ေနရပါတယ္။ လာတက္တဲ့ ၀န္ထမ္းေတြရဲ႕ Voice ကိုလည္းနားေထာင္ၾကည့္သင့္ပါတယ္။

အေထြေထြစီမံခန္႔ခြဲမႈလည္းကေန႔အထိ 6M ကေနမတက္နိုင္ေသးတာ ကိုေတြ႔ရပါတယ္။ Motion Management၊ (Minute) Time Management ဆိုတာေတြဟာမေန႔တေန႔ကမွ ေပၚလာတာမဟုတ္ပါဘူး။

ကိုယ့္ရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္ကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ေတာင္းဆိုရဲရသလို ကိုယ္ဘက္ကလည္းေပး ထားတာထက္တန္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေပးနိုင္တာဟာနိုင္ငံအတြက္ အားထားရတဲ့ ၀န္ထမ္းေကာင္းပါ။ အခ်ဳိအေခ်ာင္ အျမဲတမ္းရေနမွာပဲဆိုတဲ့ အျမင္ေတြ ေလ်ာ့နည္းပေပ်ာက္သြားဘို႔ လိုေနပါျပီ။ အမွီနဲ႔ တက္ေနၾကတာကိုၾကည့္ျပီးစိတ္ဓါတ္မက်ပဲ ၾကံ႕ၾကံ႕ခံရပ္တည္ျပီး နိုင္ငံတာ၀န္ ေက်ပြန္စြာထမ္းေဆာင္ျပီးဂုဏ္ယူနိုင္ၾကပါေစ။

                                                                                   ေမာင္စိမ္းသူ(ခ်ယ္ရီေျမ)

No comments:

Post a Comment