
ျမင့္မုိရ္ေဆြ
စာေရးသူ၏မိတ္ေဆြ အၿငိမ္းစား ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴး တစ္ဦးႏွင့္ လြန္ခဲ့ေသာ ရက္သတၱပတ္က စကား လက္ဆံုက်မိပါသည္။ သူက (၆.၁၁.၂၀၁၃) ေန႔ထုတ္ 7 Day News Journal တြင္ စာေရးသူေရးသားခဲ့ေသာ “နားေထာင္၊ စဥ္းစား၊ ဆံုးျဖတ္”ဟူေသာ ေဆာင္းပါးမွ ဖ.ဆ.ပ.လ အစိုးရေခတ္ ၀န္ႀကီး႐ံုးတစ္႐ံုးမွ အတြင္း၀န္အေၾကာင္း အက်ဥ္းမွ်ေဖာ္ျပခဲ့သည္ကုိ ဖတ္႐ႈရေၾကာင္းႏွင့္ သူ၏႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဘ၀ႏွင့္ ေရွးယခင္ အတြင္း၀န္ဘ၀ကို ဆက္စပ္ေတြးမိၿပီး သူ၏ကိုယ္ေတြ႕ခံစားခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း ဖြင့္ဟလာပါသည္။
“ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးလုပ္သက္က အရင္တပ္မေတာ္အစိုးရေခတ္ကေန အခုဒီမိုကေရစီေခတ္အထိ စုစုေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ ရွိတယ္ဗ်။ ဆရာ့ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ့္ကိုယ္ေတြ႕ခံစားရတာေလးေတြ ေျပာခ်င္တယ္ဗ်ာ။ ဆရာသိတဲ့အတိုင္း ကၽြန္ေတာ္က တပ္မေတာ္အရာရွိဘ၀ကေန ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးတာ၀န္ယူခဲ့တာပါ၊ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးျဖစ္ၿပီး ငါးႏွစ္ေလာက္ၾကာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ အၿငိမ္းစားနယ္ဘက္အရာရွိတစ္ဦးနဲ႔ေတြ႕တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ရာထူးကုိ ေျပာျပလိုက္ေတာ့ သူက ကၽြန္ေတာ့္လက္ကိုကိုင္ၿပီး တအံ့တၾသနဲ႔ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးရာထူးဆိုတာ အႀကီးႀကီးပဲ။ ဟိုတုန္းက အတြင္း၀န္လို႔ေခၚတယ္။ ေတာ္႐ံုတန္႐ံုအရည္အခ်င္းနဲ႔ ဒီရာထူးကိုမရဘူး။ ေမာင္ရင္ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ရတာ ေတာ္ပါေပတယ္လို႔ ခ်ီးက်ဴးပါေလေရာ ဆရာရယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ဘာျပန္ေျပာရမွန္းေတာင္ မသိေတာ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆုိတာ အရင္က အတြင္း၀န္ေတြရဲ႕အရည္အခ်င္းနဲ႔ ဘယ္လိုမွ ႏိႈင္းယွဥ္လို႔မရပါဘူး။ အခန္းက႑ခ်င္းလည္းမတူပါဘူး။ ဆီနဲ႔ေရလုိပါပဲ။ အဲဒါကို သူကမသိရွာဘူး။ တကယ္ေတာ့ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆိုတာ စာေရးႀကီးပါပဲဆရာရယ္”ဟု အားရပါးရေျပာျပေလ၏။
ထုိ႔ေနာက္ သူကဆက္ၿပီး အက်ယ္ခ်ဲ႕ရွင္းျပပါေသးသည္။ “ကၽြန္ေတာ္တို႔႐ုံးအဖြဲ႕မွဴးဆိုတာ ပထမအစက လက္ေထာက္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးအဆင့္ ရာထူးပဲရွိတာ။ ေနာက္ေတာ့ အဆင့္ျမင့္ေအာင္ဆိုၿပီး ဒုၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ရာထူးအထိ အဆင့္ဆင့္တုိးျမႇင့္ေပးခဲ့တာ ဟန္ေတာ့က်ပါရဲ႕။ ဒါေပမဲ့ ၀န္ႀကီးဦးစီးတဲ့ လုပ္ငန္းညႇိႏိႈင္းအစည္းအေ၀းေတြေခၚ၊ ဧည့္ခံေကၽြးေမြးဖို႔လုပ္ေပး၊ အစည္းအေ၀းမွတ္တမ္းထုတ္၊ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ခ်က္နဲ႔ တုိးတက္မႈအစီရင္ခံစာေတာင္းၿပီး ၀န္ႀကီးကိုတင္ျပ၊ ၀င္စာေတြကုိလည္း ၀န္ႀကီးဆီတင္ျပၿပီး ၀န္ႀကီးမွတ္ခ်က္အရ ၀န္ႀကီးဌာနေအာက္က႐ံုးေတြကိုပို႔၊ ၀န္ႀကီးမွတ္ခ်က္အရ ၫႊန္ၾကားစာထုတ္၊ ၀န္ႀကီးဦးေဆာင္တဲ့ ၀န္ထမ္းေရးရာအစည္းအေ၀းမွာ ၀န္ထမ္းေရးရာကိစၥေတြတင္ျပ၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြကိုထုတ္ျပန္၊ လက္ေအာက္မွာရွိတဲ့႐ံုးေတြက ရသံုးမွန္းေျခေငြစာရင္းေတြစုစည္း၊ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီးဆံုးျဖတ္တဲ့အတိုင္း ျပန္ေရးဆြဲခိုင္း။ ၿပီးရင္ သက္ဆိုင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနပို႔၊ ႏိုင္ငံျခားဧည့္သည္ေတြ ေတြ႕ဖို႔ကိစၥေတြစီစဥ္၊ ဦးေဆာင္ၫႊန္မွဴးေတြ၊ ၫႊန္ခ်ဳပ္ေတြဆီက ေဆြးေႏြးခ်က္ျပန္ေတာင္းၿပီး မွတ္တမ္းထုတ္၊ ဒီအလုပ္ေတြန႔ဲ တစ္ေန႔တစ္ေန႔ လည္ေနတာပဲဆရာရယ္။ အရင္တုန္းက အတြင္း၀န္ေတြေလာက္ လုပ္ငန္းလည္းမကၽြမ္းက်င္၊ ဌာနရဲ႕လုပ္ငန္းကို ဦးေဆာင္ဖို႔အခြင့္အလမ္းလည္းမရ။ ဥပေဒလည္းမႏုိင္မနင္း၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကလည္းမရွိ။ အဂၤလိပ္လုိကလည္းမေျပာတတ္၊ မေရးတတ္၊ ၀န္ႀကီးမ်က္ႏွာၾကည့္ၿပီး အမိန္႔နာခံေနရတဲ့ဘ၀မို႔ စာေရးႀကီးလို႔ပဲ ေျပာရတာပါ ဆရာရယ္”ဟု သူ႔ဘ၀အေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို ထပ္ေလာင္း၍ ေျပာခ်ပါေတာ့သည္။
သူ၏ဒုတိယအႀကိမ္စကားအဆံုးတြင္ စာေရးသူက “အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ဘာလုပ္ေပးရမွာလဲဆိုတာေျပာပါဦး”ဟုေမးရာ သူက “ဒီမုိကေရစီေခတ္ႀကီးမွာ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးေတြကို ယခင္ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီေခတ္က အတြင္း၀န္ေတြလို ဘက္စံုအရည္အခ်င္းျပည့္၀ေအာင္ ပ်ဳိးေထာင္ေလ့က်င့္ေပးဖို႔၊ ေနာက္ၿပီး ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴး (Head of Office)ဆိုတဲ့ ရာထူးကိုလည္း အခ်ဳိ႕ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ နားမလည္ဘူး။ အရင္ကလုိ အတြန္း၀န္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အျခားသင့္ေတာ္တဲ့ ရာထူးအမည္ကိုျဖစ္ျဖစ္ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ ေျပာင္းေပးရင္ေကာင္းမယ့္အေၾကာင္း ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသိေအာင္ ဆရာ့အေနနဲ႔ ေဆာင္းပါးေရးတဲ့အခါ ထည့္ၿပီးေရးေပးေစခ်င္တာပါပဲဗ်ာ”ဟု သူ၏ေစတနာႏွင့္ဆႏၵကို ဖြင့္ဟလာျပန္ပါသည္။
စာေရးသူ၏ဘ၀တြင္ အလြန္ခင္မင္ရင္းႏွီးေသာ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးေလးဦးရွိခဲ့၏။ တစ္ဦးမွာ ပါလီမန္ေခတ္အတြင္း၀န္ကေလးဘ၀မွ မ.ဆ.လ ေခတ္တြင္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးအျဖစ္ ေျပာင္းလဲတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ၿပီး အၿငိမ္းစားယူခဲ့၏။ က်န္သံုးဦးအနက္ ႏွစ္ဦးမွာ ယခင္တပ္မေတာ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ အၿငိမ္းစားယူခဲ့၏။ ေနာက္ဆံုးပုဂၢိဳလ္မွာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ အၿငိမ္းစားယူခဲ့ေသာ အထက္ပါမိတ္ေဆြႀကီးျဖစ္၏။ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္ေလးဦးတို႔၏ႏႈတ္မွ တူညီေသာ စကားတစ္လံုးကို အထူးသတိထားမွတ္သားမိခဲ့၏။ အဆိုပါစကားမွာ “႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆိုတာ တကယ္ေတာ့ စာေရးႀကီးပါပဲဗ်ာ”ဟူေသာ စကားပင္ျဖစ္ေလသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရရွိၿပီးေနာက္ ပါလီမန္ေခတ္ဟုဆုိေသာ ဒီမိုကေရစီအစိုးရေခတ္တြင္ “၀န္ႀကီး႐ံုး”ဟူေသာ ေ၀ါဟာရလံုး၀မရွိခဲ့ေပ။ ၀န္ႀကီးဌာန (Ministry)ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသာရွိ၏။ ၀န္ႀကီးဌာန၏ ၀န္ႀကီးသည္ ျပည္သူတို႔၏ဆႏၵမဲျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ခံရေသာ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္(ပါလီမန္အမတ္)ျဖစ္၏။ ၀န္ႀကီး၏လက္ေအာက္တြင္ ၀န္ႀကီးဌာနလုပ္ငန္းမ်ားကို နိစၥဓူ၀တာ၀န္ယူရသူမွာ အတြင္း၀န္ျဖစ္၏။ ႏိုင္ငံ၀န္ထမ္းမ်ားတြင္ အဆင့္အျမင့္ဆံုးရာထူးျဖစ္၏။ သူ၏လစာႏႈန္းမွာ ၫႊန္ၾကားေရး၀န္၊ မင္းႀကီး၊ ဘုတ္အဖြဲ႕ဥကၠ႒ဆိုသူမ်ားႏွင့္ တူညီ၏။ အတြင္း၀န္မ်ားသည္ တကၠသိုလ္ပညာတြင္ ဂုဏ္ထူးတန္း (သို႔မဟုတ္) မဟာ၀ိဇၨာ (M.A) ၊ ဥပေဒ၀ိဇၨာ(B.L) စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ေအာင္ျမင္ၾကၿပီးေနာက္ ၿဗိတိသွ်ေခတ္က အိႏိၵယအစိုးရပဋိညာဥ္ခံ၀န္ထမ္းဟူေသာ (Indian Civil Service) စာေမးပြဲကို ခက္ခက္ခဲခဲေျဖဆိုေအာင္ျမင္ရ၏။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေသာအခါတြင္ Burma Civil Service ေခၚ B.C.S စာေမးပြဲကို ေအာင္ျမင္ရ၏။ ၿမိဳ႕ပိုင္၊ နယ္ပိုင္၀န္ေထာက္၊ ခ႐ိုင္၀န္၊ တိုင္းမင္းႀကီးစေသာ ရာထူးမ်ားကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ဖူးေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအေတြ႕အႀကံဳရွိ၏။ ဥပေဒေရးရာတြင္ လြန္စြာကၽြမ္းက်င္၏။ အဂၤလိပ္ဘာသာကို ကၽြမ္းက်င္ႏုိင္နင္းစြာ ေျပာတတ္၊ ေရးတတ္၏။ အခ်ဳိ႕မွာ သိပၸံေမာင္၀ကဲ့သို႔ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ေအာက္စဖို႔၌တကၠသိုလ္ဘြဲ႕ရမ်ားျဖစ္၏။ ဌာနဆိုင္ရာလုပ္ငန္းကိုလည္း ၿခံဳငံုေလ့လာသိရွိထား၏။ ႏိုင္ငံျခားႏွင့္ခ်ဳပ္ဆိုမည့္ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားကို ကိုယ္တုိင္ကိုယ္က် ေရးသားႏိုင္၏။ ဌာနႏွင့္ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံတကာလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကိုပါ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္သိရွိ၏။ ၀န္ႀကီးဌာန၏ လုပ္ငန္းစီမံကိန္းမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ဘ႑ာေရးစီမံကိန္းကိုလည္းေကာင္း၊ ဥပေဒသစ္မ်ားေရးဆြဲရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ဦးေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိ၏။ သူ၏လက္ေအာက္ရွိ ဒုတိယအတြင္း၀န္ႏွင့္ အတြင္း၀န္ကေလးတို႔မွာ သူ၏အေမြကိုခံမည့္ ေဒါင္ေဒါင္မည္အရာထမ္းမ်ားျဖစ္ၾက၏။ ၀န္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္ရွိ ဌာနအသီးသီးတြင္ လုပ္ငန္းမ်ားကို တာ၀န္ယူေသာ ၫႊန္ၾကားေရး၀န္၊ မင္းႀကီး၊ ဘုတ္အဖြဲ႕ဥကၠ႒၊ အင္ဂ်င္နီယာခ်ဳပ္၊ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ စသူမ်ားမွာလည္း သက္ဆိုင္ရာဌာန၏ လုပ္ငန္းမ်ားကို ႏိုင္နင္းကၽြမ္းက်င္ေသာပညာရွင္ (Professional)မ်ား ျဖစ္ၾက၏။
အမွန္စင္စစ္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္တြင္ ၀န္ႀကီးႏွင့္ အတြင္း၀န္တို႔သည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းမႈ (Check and Balance)ရွိ၏။ ၀န္ႀကီးသည္ ႏိုင္ငံေရးကၽြမ္းက်င္ၿပီး ၀န္ႀကီးဌာန၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာပိုင္ျဖစ္၏။ အတြင္း၀န္သည္ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံ့တာ၀န္ကုိ ဦးေဆြးဆံျမည့္ထမ္းေဆာင္မည့္သူျဖစ္၏။ ႏိုင္ငံေရးသမားႏွင့္ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းတို႔ အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းေသာစနစ္ျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ လက္တြဲေဖာ္ေဆာင္ၾကျခင္းျဖစ္၏။
မ.ဆ.လေခတ္တြင္ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သစ္ ေပၚေပါက္လာ၏။ ၀န္ႀကီးသည္ တပ္မေတာ္မွလာသူမ်ားျဖစ္လာ၏။ ဒု၀န္ႀကီးသည္လည္း တပ္မေတာ္မွလာသူျဖစ္၏။ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ျဖစ္၍ ၎င္းတို႔ကို ျပန္လွန္ထိန္းေက်ာင္းမည့္သူကို လံုး၀အလိုမရွိေပ။ အတြင္း၀န္၊ ဒုတိယအတြင္း၀န္ႏွင့္ အတြင္း၀န္ကေလးတို႔ကုိ ဖယ္ရွားလိုက္၏။ ၀န္ႀကီး႐ံုး၏ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဟူေသာ တပ္မေတာ္ပံုစံ (Staff Duty) ေဆာင္ရြက္မည့္ ႐ံုးလုပ္ငန္းတာ၀န္ခံကို လစာႏႈန္း ၈၀၀၊ ၄၀၊ ၁၀၀၀ အဆင့္သာ ေပးအပ္လိုက္၏။ အဓိကအရည္အခ်င္းမွာ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရမႈႏွင့္ ဦးစီးတာ၀န္ဟု တပ္မေတာ္၌ေခၚဆိုသည့္ ႐ံုးလုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈသာျဖစ္၏။ “ေခၚရင္သြား၊ ခိုင္းတာလုပ္၊ ခံမေျပာနဲ႔” ဟူေသာ “ခ” သံုးလံုးကိုလည္း ဦးထိပ္ထားရ၏။ ၀န္ႀကီးဌာနအလုပ္ႏွင့္ ၀န္ႀကီး႐ံုးအလုပ္ဟု ႏွစ္ပိုင္းခြဲၿပီး ပထမပိုင္းကို ၀န္ႀကီးႏွင့္ဒု၀န္ႀကီးက တာ၀န္ယူ၏။ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးကား ဒုတိယအလုပ္ကိုသာလွ်င္ အဓိကတာ၀န္ယူရေလေတာ့၏။
ထုိအခါမွစ၍ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္က အတြင္း၀န္ႏွင့္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးတို႔မွာ ဆီႏွင့္ေရလုိျခားနားလာခဲ့ေလသည္။ ၀န္ႀကီးႏွင့္ ဒု၀န္ႀကီးတို႔က တပ္မေတာ္မွေရာက္လာၿပီး အရပ္ဘက္လုပ္ငန္းကို “မုဆိုးစိုင္သင္”လုပ္ၾက၏။ သူတုိ႔ခမ်ာ လက္ေအာက္ကိုအားကိုး၍လည္းမရ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ကလည္း တပ္မေတာ္မွ၊ ဒုၫႊန္ခ်ဳပ္ကလည္း တပ္မေတာ္မွ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးႏွင့္ ဒုၫႊန္ၾကားေရးမွဴး စသည္တို႔ကလည္း တပ္မေတာ္မွ။ ေရွ႕မီေနာက္မီ လုပ္ငန္းနားလည္သူ အရပ္သားလက္ေထာက္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးမ်ားကိုသာ အားျပဳၾကရ၏။ တပ္မေတာ္အရာရွိမ်ားတြင္ ဉာဏ္ပညာထက္ျမက္ၿပီး လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ရွိသူအခ်ဳိ႕လည္း ပါ၀င္ေၾကာင္းေတြ႕ရ၏။ အမ်ားအားျဖင့္ မသိသူႏွင့္ မတတ္သူတို႔ အၾကားတြင္ ၀န္ႀကီး႐ံုး၊ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးကလည္း အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ စခန္းသြားေနခဲ့ၾကရွာေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ အျမင့္ဆံုးအုပ္ခ်ဳပ္မႈအဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ေသာ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား၏ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္မွာ တျဖည္းျဖည္းက်ဆင္းလာသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ အထူးသျဖင့္ ၀န္ႀကီးဌာနအတြင္း Check and Balance စနစ္လည္း မရွိေတာ့ေပ။
ထို႔အျပင္ ယခင္က နယ္ဘက္၀န္ထမ္းေလာက၌ ႐ံုးအကူမွ အရာထမ္းအဆင့္ရာထူးမ်ားအလိုက္ အရည္အခ်င္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား အေသးစိတ္ျပ႒ာန္းထား၏။ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ Qualification Sheet ဟုေခၚၿပီး အတိုေကာက္ Q-Sheet ဟုေခၚ၏။ န.အ.ဖ လက္ထက္တြင္ အဆိုပါ Q-Sheet ကို အေလးအနက္မထားေတာ့ေပ။ ကိုယ့္လူကိုယ္ရာထူးေပး၍ရေအာင္ အမိန္႔အာဏာျဖင့္ လႊမ္းမိုးခဲ့ၾကသည္ကိုေတြ႕ရွိရ၏။
ထုိမွ်မက ၀န္ထမ္းမ်ားရာထူးတုိးျမႇင့္ေရးအလို႔ငွာ “လွ်ဳိ႕၀ွက္အရည္အခ်င္း၊ အကဲျဖတ္မွတ္တမ္း” (Confidential Report)ကို အမႈထမ္းမ်ားအတြက္ အနက္ေရာင္စာလံုးပံုစံ၊ အရာထမ္းမ်ားအတြက္ အျပာေရာင္စာလံုးပံုစံျဖင့္ ႏွစ္စဥ္အထက္အရာရွိက လွ်ဳိ႕၀ွက္မွတ္တမ္းတင္ လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီး ဌာနႀကီးမွဴးထံ တင္ျပၾကရ၏။ ရာထူးတုိးျမႇင့္ေရးအတြက္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရာတြင္ ႏွစ္စဥ္အရည္အခ်င္းအကဲျဖတ္မွတ္တမ္းကုိပါ သံုးသပ္၍ အမွတ္ေပးရ၏။ အရည္အခ်င္းအကဲျဖတ္ခ်က္အရ ကိုယ့္လူကညံ့ေနလွ်င္ ဆြဲတင္၍ မရမည္ကိုစိုးရိမ္သျဖင့္ အဆုိပါစနစ္ကိုလည္း ဖ်က္သိမ္းခဲ့ျပန္၏။
မ်က္ေမွာက္ကာလ ဒီမုိကေရစီေခတ္သစ္ႀကီးတြင္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားမွ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးမ်ားကို ေရွးယခင္က အတြင္း၀န္မ်ားကဲ့သို႔ အရည္အခ်င္းျမင့္မားေစလိုပါသည္။
“အမိန္႔ခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ တင္ျပပါသည္” ဟူေသာ အဆင့္ထက္ေက်ာ္လြန္၍ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္ခြင့္လည္း ရွိၾကေစလိုပါသည္။ ထုိအခါ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ မ်ားျပားလွစြာေသာ ၀န္ႀကီး ၃၆ ဦး၊ ဒု၀န္ႀကီး ၆၀ ဦး စုစုေပါင္း ၉၆ ဦးကိုလည္း အထုိက္အေလ်ာက္ ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ ထုိင္းႏိုင္ငံတြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ ဒု၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အပါအ၀င္ ၃၈ ဦး၊ ဗီယက္နမ္တြင္ ၂၃ ဦး၊ အိႏိၵယတြင္ ၅၀ ဦး စသည္တို႔ထက္ မ်ားစြာပိုမုိေနေသာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕၏ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီး ဦးေရေလွ်ာ့ခ်ေရးကိစၥကုိ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးမ်ား၏ "CapacityBuilding"ႏွင့္ ယွဥ္တြဲစဥ္းစားေစခ်င္ပါသည္။
အတြင္း၀န္(Secretary) ရာထူးႏွင့္ပတ္သက္၍ အျခားႏိုင္ငံမ်ား၏ ၀န္ႀကီးဌာနဖြဲ႕စည္းပံုကို ေလ့လာၾကည့္ရာတြင္ စင္ကာပူႏိုင္ငံ၌ ၀န္ႀကီးလက္ေအာက္တြင္ အၿမဲတမ္းအတြင္း၀န္(Permanent Secretary) ရာထူးရွိ၏။ မေလးရွား၌ ဒု၀န္ႀကီးလက္ေအာက္ အတြင္း၀န္ခ်ဳပ္ (Secretary General) ႏွင့္ ဒုအတြင္း၀န္ခ်ဳပ္ (Deputy Secertary General) ရွိ၏။ အိႏိၵယတြင္လည္း အတြင္း၀န္ရာထူးမွာ လြတ္လပ္ေရးရသည့္အခ်ိန္မွ ယေန႔အထိရွိ၏။ စာေရးသူသိရွိသမွ် ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္သာရွိမည္ထင္ေသာ ႏိုင္ငံေရးသမားလည္းမဟုတ္၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္လည္းမဟုတ္၊ ၀န္ထမ္းလည္းမဟုတ္သည့္ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီးတို႔၏ လက္ေအာက္တြင္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးမ်ားမွာလည္း ဘာမဟုတ္ညာမဟုတ္ စာေရးႀကီးပါပဲဗ်ာဟု ေ၀ဖန္ေျပာဆုိခံရျခင္းမွ လံုး၀လြတ္ကင္းၾကေစခ်င္ပါသည္။ နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆုိသည္မွာ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ကို က်င့္သံုးေသာ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္အတြက္ တီထြင္ခဲ့ေသာ ရာထူးသာျဖစ္ၿပီး အတြင္း၀န္ဆိုသည္မွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိေသာ ရာထူးျဖစ္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီေခတ္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၀န္ႀကီးဌာနတြင္ ဆိုရွယ္လစ္အေမြခံ ရာထူးႏွင့္ဖြဲ႕စည္းပံုကို ဆက္လက္ရွင္သန္ခြင့္မျပဳသင့္ေတာ့ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသတည္း။ ။
စာေရးသူ၏မိတ္ေဆြ အၿငိမ္းစား ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴး တစ္ဦးႏွင့္ လြန္ခဲ့ေသာ ရက္သတၱပတ္က စကား လက္ဆံုက်မိပါသည္။ သူက (၆.၁၁.၂၀၁၃) ေန႔ထုတ္ 7 Day News Journal တြင္ စာေရးသူေရးသားခဲ့ေသာ “နားေထာင္၊ စဥ္းစား၊ ဆံုးျဖတ္”ဟူေသာ ေဆာင္းပါးမွ ဖ.ဆ.ပ.လ အစိုးရေခတ္ ၀န္ႀကီး႐ံုးတစ္႐ံုးမွ အတြင္း၀န္အေၾကာင္း အက်ဥ္းမွ်ေဖာ္ျပခဲ့သည္ကုိ ဖတ္႐ႈရေၾကာင္းႏွင့္ သူ၏႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဘ၀ႏွင့္ ေရွးယခင္ အတြင္း၀န္ဘ၀ကို ဆက္စပ္ေတြးမိၿပီး သူ၏ကိုယ္ေတြ႕ခံစားခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း ဖြင့္ဟလာပါသည္။
“ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးလုပ္သက္က အရင္တပ္မေတာ္အစိုးရေခတ္ကေန အခုဒီမိုကေရစီေခတ္အထိ စုစုေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ ရွိတယ္ဗ်။ ဆရာ့ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ့္ကိုယ္ေတြ႕ခံစားရတာေလးေတြ ေျပာခ်င္တယ္ဗ်ာ။ ဆရာသိတဲ့အတိုင္း ကၽြန္ေတာ္က တပ္မေတာ္အရာရွိဘ၀ကေန ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးတာ၀န္ယူခဲ့တာပါ၊ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးျဖစ္ၿပီး ငါးႏွစ္ေလာက္ၾကာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ အၿငိမ္းစားနယ္ဘက္အရာရွိတစ္ဦးနဲ႔ေတြ႕တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ရာထူးကုိ ေျပာျပလိုက္ေတာ့ သူက ကၽြန္ေတာ့္လက္ကိုကိုင္ၿပီး တအံ့တၾသနဲ႔ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးရာထူးဆိုတာ အႀကီးႀကီးပဲ။ ဟိုတုန္းက အတြင္း၀န္လို႔ေခၚတယ္။ ေတာ္႐ံုတန္႐ံုအရည္အခ်င္းနဲ႔ ဒီရာထူးကိုမရဘူး။ ေမာင္ရင္ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ရတာ ေတာ္ပါေပတယ္လို႔ ခ်ီးက်ဴးပါေလေရာ ဆရာရယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ဘာျပန္ေျပာရမွန္းေတာင္ မသိေတာ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆုိတာ အရင္က အတြင္း၀န္ေတြရဲ႕အရည္အခ်င္းနဲ႔ ဘယ္လိုမွ ႏိႈင္းယွဥ္လို႔မရပါဘူး။ အခန္းက႑ခ်င္းလည္းမတူပါဘူး။ ဆီနဲ႔ေရလုိပါပဲ။ အဲဒါကို သူကမသိရွာဘူး။ တကယ္ေတာ့ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆိုတာ စာေရးႀကီးပါပဲဆရာရယ္”ဟု အားရပါးရေျပာျပေလ၏။
ထုိ႔ေနာက္ သူကဆက္ၿပီး အက်ယ္ခ်ဲ႕ရွင္းျပပါေသးသည္။ “ကၽြန္ေတာ္တို႔႐ုံးအဖြဲ႕မွဴးဆိုတာ ပထမအစက လက္ေထာက္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးအဆင့္ ရာထူးပဲရွိတာ။ ေနာက္ေတာ့ အဆင့္ျမင့္ေအာင္ဆိုၿပီး ဒုၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ရာထူးအထိ အဆင့္ဆင့္တုိးျမႇင့္ေပးခဲ့တာ ဟန္ေတာ့က်ပါရဲ႕။ ဒါေပမဲ့ ၀န္ႀကီးဦးစီးတဲ့ လုပ္ငန္းညႇိႏိႈင္းအစည္းအေ၀းေတြေခၚ၊ ဧည့္ခံေကၽြးေမြးဖို႔လုပ္ေပး၊ အစည္းအေ၀းမွတ္တမ္းထုတ္၊ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ခ်က္နဲ႔ တုိးတက္မႈအစီရင္ခံစာေတာင္းၿပီး ၀န္ႀကီးကိုတင္ျပ၊ ၀င္စာေတြကုိလည္း ၀န္ႀကီးဆီတင္ျပၿပီး ၀န္ႀကီးမွတ္ခ်က္အရ ၀န္ႀကီးဌာနေအာက္က႐ံုးေတြကိုပို႔၊ ၀န္ႀကီးမွတ္ခ်က္အရ ၫႊန္ၾကားစာထုတ္၊ ၀န္ႀကီးဦးေဆာင္တဲ့ ၀န္ထမ္းေရးရာအစည္းအေ၀းမွာ ၀န္ထမ္းေရးရာကိစၥေတြတင္ျပ၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြကိုထုတ္ျပန္၊ လက္ေအာက္မွာရွိတဲ့႐ံုးေတြက ရသံုးမွန္းေျခေငြစာရင္းေတြစုစည္း၊ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီးဆံုးျဖတ္တဲ့အတိုင္း ျပန္ေရးဆြဲခိုင္း။ ၿပီးရင္ သက္ဆိုင္ရာ၀န္ႀကီးဌာနပို႔၊ ႏိုင္ငံျခားဧည့္သည္ေတြ ေတြ႕ဖို႔ကိစၥေတြစီစဥ္၊ ဦးေဆာင္ၫႊန္မွဴးေတြ၊ ၫႊန္ခ်ဳပ္ေတြဆီက ေဆြးေႏြးခ်က္ျပန္ေတာင္းၿပီး မွတ္တမ္းထုတ္၊ ဒီအလုပ္ေတြန႔ဲ တစ္ေန႔တစ္ေန႔ လည္ေနတာပဲဆရာရယ္။ အရင္တုန္းက အတြင္း၀န္ေတြေလာက္ လုပ္ငန္းလည္းမကၽြမ္းက်င္၊ ဌာနရဲ႕လုပ္ငန္းကို ဦးေဆာင္ဖို႔အခြင့္အလမ္းလည္းမရ။ ဥပေဒလည္းမႏုိင္မနင္း၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကလည္းမရွိ။ အဂၤလိပ္လုိကလည္းမေျပာတတ္၊ မေရးတတ္၊ ၀န္ႀကီးမ်က္ႏွာၾကည့္ၿပီး အမိန္႔နာခံေနရတဲ့ဘ၀မို႔ စာေရးႀကီးလို႔ပဲ ေျပာရတာပါ ဆရာရယ္”ဟု သူ႔ဘ၀အေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို ထပ္ေလာင္း၍ ေျပာခ်ပါေတာ့သည္။
သူ၏ဒုတိယအႀကိမ္စကားအဆံုးတြင္ စာေရးသူက “အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ဘာလုပ္ေပးရမွာလဲဆိုတာေျပာပါဦး”ဟုေမးရာ သူက “ဒီမုိကေရစီေခတ္ႀကီးမွာ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးေတြကို ယခင္ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီေခတ္က အတြင္း၀န္ေတြလို ဘက္စံုအရည္အခ်င္းျပည့္၀ေအာင္ ပ်ဳိးေထာင္ေလ့က်င့္ေပးဖို႔၊ ေနာက္ၿပီး ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴး (Head of Office)ဆိုတဲ့ ရာထူးကိုလည္း အခ်ဳိ႕ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ နားမလည္ဘူး။ အရင္ကလုိ အတြန္း၀န္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အျခားသင့္ေတာ္တဲ့ ရာထူးအမည္ကိုျဖစ္ျဖစ္ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ ေျပာင္းေပးရင္ေကာင္းမယ့္အေၾကာင္း ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသိေအာင္ ဆရာ့အေနနဲ႔ ေဆာင္းပါးေရးတဲ့အခါ ထည့္ၿပီးေရးေပးေစခ်င္တာပါပဲဗ်ာ”ဟု သူ၏ေစတနာႏွင့္ဆႏၵကို ဖြင့္ဟလာျပန္ပါသည္။
စာေရးသူ၏ဘ၀တြင္ အလြန္ခင္မင္ရင္းႏွီးေသာ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးေလးဦးရွိခဲ့၏။ တစ္ဦးမွာ ပါလီမန္ေခတ္အတြင္း၀န္ကေလးဘ၀မွ မ.ဆ.လ ေခတ္တြင္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးအျဖစ္ ေျပာင္းလဲတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ၿပီး အၿငိမ္းစားယူခဲ့၏။ က်န္သံုးဦးအနက္ ႏွစ္ဦးမွာ ယခင္တပ္မေတာ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ အၿငိမ္းစားယူခဲ့၏။ ေနာက္ဆံုးပုဂၢိဳလ္မွာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ အၿငိမ္းစားယူခဲ့ေသာ အထက္ပါမိတ္ေဆြႀကီးျဖစ္၏။ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္ေလးဦးတို႔၏ႏႈတ္မွ တူညီေသာ စကားတစ္လံုးကို အထူးသတိထားမွတ္သားမိခဲ့၏။ အဆိုပါစကားမွာ “႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆိုတာ တကယ္ေတာ့ စာေရးႀကီးပါပဲဗ်ာ”ဟူေသာ စကားပင္ျဖစ္ေလသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရရွိၿပီးေနာက္ ပါလီမန္ေခတ္ဟုဆုိေသာ ဒီမိုကေရစီအစိုးရေခတ္တြင္ “၀န္ႀကီး႐ံုး”ဟူေသာ ေ၀ါဟာရလံုး၀မရွိခဲ့ေပ။ ၀န္ႀကီးဌာန (Ministry)ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသာရွိ၏။ ၀န္ႀကီးဌာန၏ ၀န္ႀကီးသည္ ျပည္သူတို႔၏ဆႏၵမဲျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ခံရေသာ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္(ပါလီမန္အမတ္)ျဖစ္၏။ ၀န္ႀကီး၏လက္ေအာက္တြင္ ၀န္ႀကီးဌာနလုပ္ငန္းမ်ားကို နိစၥဓူ၀တာ၀န္ယူရသူမွာ အတြင္း၀န္ျဖစ္၏။ ႏိုင္ငံ၀န္ထမ္းမ်ားတြင္ အဆင့္အျမင့္ဆံုးရာထူးျဖစ္၏။ သူ၏လစာႏႈန္းမွာ ၫႊန္ၾကားေရး၀န္၊ မင္းႀကီး၊ ဘုတ္အဖြဲ႕ဥကၠ႒ဆိုသူမ်ားႏွင့္ တူညီ၏။ အတြင္း၀န္မ်ားသည္ တကၠသိုလ္ပညာတြင္ ဂုဏ္ထူးတန္း (သို႔မဟုတ္) မဟာ၀ိဇၨာ (M.A) ၊ ဥပေဒ၀ိဇၨာ(B.L) စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ေအာင္ျမင္ၾကၿပီးေနာက္ ၿဗိတိသွ်ေခတ္က အိႏိၵယအစိုးရပဋိညာဥ္ခံ၀န္ထမ္းဟူေသာ (Indian Civil Service) စာေမးပြဲကို ခက္ခက္ခဲခဲေျဖဆိုေအာင္ျမင္ရ၏။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေသာအခါတြင္ Burma Civil Service ေခၚ B.C.S စာေမးပြဲကို ေအာင္ျမင္ရ၏။ ၿမိဳ႕ပိုင္၊ နယ္ပိုင္၀န္ေထာက္၊ ခ႐ိုင္၀န္၊ တိုင္းမင္းႀကီးစေသာ ရာထူးမ်ားကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ဖူးေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအေတြ႕အႀကံဳရွိ၏။ ဥပေဒေရးရာတြင္ လြန္စြာကၽြမ္းက်င္၏။ အဂၤလိပ္ဘာသာကို ကၽြမ္းက်င္ႏုိင္နင္းစြာ ေျပာတတ္၊ ေရးတတ္၏။ အခ်ဳိ႕မွာ သိပၸံေမာင္၀ကဲ့သို႔ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ေအာက္စဖို႔၌တကၠသိုလ္ဘြဲ႕ရမ်ားျဖစ္၏။ ဌာနဆိုင္ရာလုပ္ငန္းကိုလည္း ၿခံဳငံုေလ့လာသိရွိထား၏။ ႏိုင္ငံျခားႏွင့္ခ်ဳပ္ဆိုမည့္ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားကို ကိုယ္တုိင္ကိုယ္က် ေရးသားႏိုင္၏။ ဌာနႏွင့္ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံတကာလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကိုပါ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္သိရွိ၏။ ၀န္ႀကီးဌာန၏ လုပ္ငန္းစီမံကိန္းမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ဘ႑ာေရးစီမံကိန္းကိုလည္းေကာင္း၊ ဥပေဒသစ္မ်ားေရးဆြဲရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ဦးေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိ၏။ သူ၏လက္ေအာက္ရွိ ဒုတိယအတြင္း၀န္ႏွင့္ အတြင္း၀န္ကေလးတို႔မွာ သူ၏အေမြကိုခံမည့္ ေဒါင္ေဒါင္မည္အရာထမ္းမ်ားျဖစ္ၾက၏။ ၀န္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္ရွိ ဌာနအသီးသီးတြင္ လုပ္ငန္းမ်ားကို တာ၀န္ယူေသာ ၫႊန္ၾကားေရး၀န္၊ မင္းႀကီး၊ ဘုတ္အဖြဲ႕ဥကၠ႒၊ အင္ဂ်င္နီယာခ်ဳပ္၊ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ စသူမ်ားမွာလည္း သက္ဆိုင္ရာဌာန၏ လုပ္ငန္းမ်ားကို ႏိုင္နင္းကၽြမ္းက်င္ေသာပညာရွင္ (Professional)မ်ား ျဖစ္ၾက၏။
အမွန္စင္စစ္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္တြင္ ၀န္ႀကီးႏွင့္ အတြင္း၀န္တို႔သည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းမႈ (Check and Balance)ရွိ၏။ ၀န္ႀကီးသည္ ႏိုင္ငံေရးကၽြမ္းက်င္ၿပီး ၀န္ႀကီးဌာန၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာပိုင္ျဖစ္၏။ အတြင္း၀န္သည္ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံ့တာ၀န္ကုိ ဦးေဆြးဆံျမည့္ထမ္းေဆာင္မည့္သူျဖစ္၏။ ႏိုင္ငံေရးသမားႏွင့္ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းတို႔ အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းေသာစနစ္ျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ လက္တြဲေဖာ္ေဆာင္ၾကျခင္းျဖစ္၏။
မ.ဆ.လေခတ္တြင္ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သစ္ ေပၚေပါက္လာ၏။ ၀န္ႀကီးသည္ တပ္မေတာ္မွလာသူမ်ားျဖစ္လာ၏။ ဒု၀န္ႀကီးသည္လည္း တပ္မေတာ္မွလာသူျဖစ္၏။ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ျဖစ္၍ ၎င္းတို႔ကို ျပန္လွန္ထိန္းေက်ာင္းမည့္သူကို လံုး၀အလိုမရွိေပ။ အတြင္း၀န္၊ ဒုတိယအတြင္း၀န္ႏွင့္ အတြင္း၀န္ကေလးတို႔ကုိ ဖယ္ရွားလိုက္၏။ ၀န္ႀကီး႐ံုး၏ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဟူေသာ တပ္မေတာ္ပံုစံ (Staff Duty) ေဆာင္ရြက္မည့္ ႐ံုးလုပ္ငန္းတာ၀န္ခံကို လစာႏႈန္း ၈၀၀၊ ၄၀၊ ၁၀၀၀ အဆင့္သာ ေပးအပ္လိုက္၏။ အဓိကအရည္အခ်င္းမွာ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရမႈႏွင့္ ဦးစီးတာ၀န္ဟု တပ္မေတာ္၌ေခၚဆိုသည့္ ႐ံုးလုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈသာျဖစ္၏။ “ေခၚရင္သြား၊ ခိုင္းတာလုပ္၊ ခံမေျပာနဲ႔” ဟူေသာ “ခ” သံုးလံုးကိုလည္း ဦးထိပ္ထားရ၏။ ၀န္ႀကီးဌာနအလုပ္ႏွင့္ ၀န္ႀကီး႐ံုးအလုပ္ဟု ႏွစ္ပိုင္းခြဲၿပီး ပထမပိုင္းကို ၀န္ႀကီးႏွင့္ဒု၀န္ႀကီးက တာ၀န္ယူ၏။ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးကား ဒုတိယအလုပ္ကိုသာလွ်င္ အဓိကတာ၀န္ယူရေလေတာ့၏။
ထုိအခါမွစ၍ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္က အတြင္း၀န္ႏွင့္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးတို႔မွာ ဆီႏွင့္ေရလုိျခားနားလာခဲ့ေလသည္။ ၀န္ႀကီးႏွင့္ ဒု၀န္ႀကီးတို႔က တပ္မေတာ္မွေရာက္လာၿပီး အရပ္ဘက္လုပ္ငန္းကို “မုဆိုးစိုင္သင္”လုပ္ၾက၏။ သူတုိ႔ခမ်ာ လက္ေအာက္ကိုအားကိုး၍လည္းမရ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ကလည္း တပ္မေတာ္မွ၊ ဒုၫႊန္ခ်ဳပ္ကလည္း တပ္မေတာ္မွ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးႏွင့္ ဒုၫႊန္ၾကားေရးမွဴး စသည္တို႔ကလည္း တပ္မေတာ္မွ။ ေရွ႕မီေနာက္မီ လုပ္ငန္းနားလည္သူ အရပ္သားလက္ေထာက္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးမ်ားကိုသာ အားျပဳၾကရ၏။ တပ္မေတာ္အရာရွိမ်ားတြင္ ဉာဏ္ပညာထက္ျမက္ၿပီး လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ရွိသူအခ်ဳိ႕လည္း ပါ၀င္ေၾကာင္းေတြ႕ရ၏။ အမ်ားအားျဖင့္ မသိသူႏွင့္ မတတ္သူတို႔ အၾကားတြင္ ၀န္ႀကီး႐ံုး၊ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးကလည္း အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ စခန္းသြားေနခဲ့ၾကရွာေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ အျမင့္ဆံုးအုပ္ခ်ဳပ္မႈအဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ေသာ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား၏ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္မွာ တျဖည္းျဖည္းက်ဆင္းလာသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ အထူးသျဖင့္ ၀န္ႀကီးဌာနအတြင္း Check and Balance စနစ္လည္း မရွိေတာ့ေပ။
ထို႔အျပင္ ယခင္က နယ္ဘက္၀န္ထမ္းေလာက၌ ႐ံုးအကူမွ အရာထမ္းအဆင့္ရာထူးမ်ားအလိုက္ အရည္အခ်င္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား အေသးစိတ္ျပ႒ာန္းထား၏။ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ Qualification Sheet ဟုေခၚၿပီး အတိုေကာက္ Q-Sheet ဟုေခၚ၏။ န.အ.ဖ လက္ထက္တြင္ အဆိုပါ Q-Sheet ကို အေလးအနက္မထားေတာ့ေပ။ ကိုယ့္လူကိုယ္ရာထူးေပး၍ရေအာင္ အမိန္႔အာဏာျဖင့္ လႊမ္းမိုးခဲ့ၾကသည္ကိုေတြ႕ရွိရ၏။
ထုိမွ်မက ၀န္ထမ္းမ်ားရာထူးတုိးျမႇင့္ေရးအလို႔ငွာ “လွ်ဳိ႕၀ွက္အရည္အခ်င္း၊ အကဲျဖတ္မွတ္တမ္း” (Confidential Report)ကို အမႈထမ္းမ်ားအတြက္ အနက္ေရာင္စာလံုးပံုစံ၊ အရာထမ္းမ်ားအတြက္ အျပာေရာင္စာလံုးပံုစံျဖင့္ ႏွစ္စဥ္အထက္အရာရွိက လွ်ဳိ႕၀ွက္မွတ္တမ္းတင္ လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီး ဌာနႀကီးမွဴးထံ တင္ျပၾကရ၏။ ရာထူးတုိးျမႇင့္ေရးအတြက္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရာတြင္ ႏွစ္စဥ္အရည္အခ်င္းအကဲျဖတ္မွတ္တမ္းကုိပါ သံုးသပ္၍ အမွတ္ေပးရ၏။ အရည္အခ်င္းအကဲျဖတ္ခ်က္အရ ကိုယ့္လူကညံ့ေနလွ်င္ ဆြဲတင္၍ မရမည္ကိုစိုးရိမ္သျဖင့္ အဆုိပါစနစ္ကိုလည္း ဖ်က္သိမ္းခဲ့ျပန္၏။
မ်က္ေမွာက္ကာလ ဒီမုိကေရစီေခတ္သစ္ႀကီးတြင္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားမွ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးမ်ားကို ေရွးယခင္က အတြင္း၀န္မ်ားကဲ့သို႔ အရည္အခ်င္းျမင့္မားေစလိုပါသည္။
“အမိန္႔ခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ တင္ျပပါသည္” ဟူေသာ အဆင့္ထက္ေက်ာ္လြန္၍ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္ခြင့္လည္း ရွိၾကေစလိုပါသည္။ ထုိအခါ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ မ်ားျပားလွစြာေသာ ၀န္ႀကီး ၃၆ ဦး၊ ဒု၀န္ႀကီး ၆၀ ဦး စုစုေပါင္း ၉၆ ဦးကိုလည္း အထုိက္အေလ်ာက္ ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ ထုိင္းႏိုင္ငံတြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ ဒု၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အပါအ၀င္ ၃၈ ဦး၊ ဗီယက္နမ္တြင္ ၂၃ ဦး၊ အိႏိၵယတြင္ ၅၀ ဦး စသည္တို႔ထက္ မ်ားစြာပိုမုိေနေသာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕၏ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီး ဦးေရေလွ်ာ့ခ်ေရးကိစၥကုိ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးမ်ား၏ "CapacityBuilding"ႏွင့္ ယွဥ္တြဲစဥ္းစားေစခ်င္ပါသည္။
အတြင္း၀န္(Secretary) ရာထူးႏွင့္ပတ္သက္၍ အျခားႏိုင္ငံမ်ား၏ ၀န္ႀကီးဌာနဖြဲ႕စည္းပံုကို ေလ့လာၾကည့္ရာတြင္ စင္ကာပူႏိုင္ငံ၌ ၀န္ႀကီးလက္ေအာက္တြင္ အၿမဲတမ္းအတြင္း၀န္(Permanent Secretary) ရာထူးရွိ၏။ မေလးရွား၌ ဒု၀န္ႀကီးလက္ေအာက္ အတြင္း၀န္ခ်ဳပ္ (Secretary General) ႏွင့္ ဒုအတြင္း၀န္ခ်ဳပ္ (Deputy Secertary General) ရွိ၏။ အိႏိၵယတြင္လည္း အတြင္း၀န္ရာထူးမွာ လြတ္လပ္ေရးရသည့္အခ်ိန္မွ ယေန႔အထိရွိ၏။ စာေရးသူသိရွိသမွ် ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္သာရွိမည္ထင္ေသာ ႏိုင္ငံေရးသမားလည္းမဟုတ္၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္လည္းမဟုတ္၊ ၀န္ထမ္းလည္းမဟုတ္သည့္ ၀န္ႀကီး၊ ဒု၀န္ႀကီးတို႔၏ လက္ေအာက္တြင္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးမ်ားမွာလည္း ဘာမဟုတ္ညာမဟုတ္ စာေရးႀကီးပါပဲဗ်ာဟု ေ၀ဖန္ေျပာဆုိခံရျခင္းမွ လံုး၀လြတ္ကင္းၾကေစခ်င္ပါသည္။ နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ႐ံုးအဖြဲ႕မွဴးဆုိသည္မွာ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ကို က်င့္သံုးေသာ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္အတြက္ တီထြင္ခဲ့ေသာ ရာထူးသာျဖစ္ၿပီး အတြင္း၀န္ဆိုသည္မွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိေသာ ရာထူးျဖစ္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီေခတ္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၀န္ႀကီးဌာနတြင္ ဆိုရွယ္လစ္အေမြခံ ရာထူးႏွင့္ဖြဲ႕စည္းပံုကို ဆက္လက္ရွင္သန္ခြင့္မျပဳသင့္ေတာ့ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသတည္း။ ။
No comments:
Post a Comment